söndag 27 oktober 2013

Maten är en njutning! Eller??

 Det är lätt att bli förvirrad, med all denna mat som man ska stoppa i sig eller rättare sagt alla dessa gånger man SKA äta.

Frukost
Mellanmål
Lunch 
Mellanmål
Middag
och ev en frukt/ morot på kvällen om du är hungrig.

0,5kg grönsaker rekommenderas och 5 frukter om dagen.

Drick  vatten eller lättmjölk!

Det är inte så länge sedan jag slutade amma min minsta dotter, men jag kommer ihåg rekomendationerna från sjukhuset och att jag reagera starkt....
*Amma på varje bröst minst 20 min, alltså 40 min  och barnet ska äta var 3:e timme. Hjälp vilket stress moment det blev för mig!!!!!!!!!!!!!!
Med en man, hus, och 2 barn till.....vem ska ta hand om det????
Man ska väll mer än äta hela dagen!!!

Men sen får man ju tänka om, ja vilken tid tar det inte om barnet inte är mätt. Hon blir grining, trött och inget är roligt..

Samma sak händer på oss vuxna, vi behöver vår energi och vi behöver den med gämna mellanrum. Och inte för mycket åt gången för då lurar vi kroppen. Tänk på att uppleva mättnad tar cirka 20 minuter. Därför är tiden vi ägnar åt en måltid viktig för att förebygga bl.a. övervikt och stressrelaterade mag- och tarmsjukdomar. Att ge oss tid för att uppleva mättnad och en lämplig måltidsmiljö bidrar till en bra matsmältning och ökar vår välmående. Detta är något som uppmärksammas alltmer i dagens samhälle då tid är en bristvara.
Oavsett ålder vinner vi på att maten serveras i en lugn miljö, utan störande ljud eller synintryck. En härlig måltidsupplevelse är även förknippat med att det är fint dukat, gärna med blommor och levande ljus, och att maten är upplagd på ett smakfullt sätt.

 Tallrik, Lilla My - I620

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar